din10/082010
oproep
bont, kan dat?
Heb je de verhalen van de fashion victims van de mode-industrie in de met nepbont gevulde LINDA. MODE gelezen?
Het wasbeertje dat in een klem wordt gevangen en het Karakul-lam dat voor zijn geboorte uit de moeder wordt gesneden omdat de vacht dan zo mooi krult. We zagen een bonte bende op de catwalk: het was een tijdje uit, maar is weer helemaal terug.
Wij willen weten hoe jij erover denkt. Kun je bont nog wel met goed fatsoen dragen? Mag geitenbont wel en nerts niet? En trek je die geërfde nertsjas aan omdat ‘de beesten toch al dood zijn’?














Judith | 04/10/11 | 19:56
koeienvacht laarzen van BOETS by Annemieke zie www.annemieke.nl Gevoerd met zwart schapenvacht, deze dieren zijn niet geslacht om hun vacht !
kirsten stahl | 12/05/11 | 21:07
Bont moet verboden worden..maar ik ben het met de mensen eens dat men voor ze schreeuwen dat bont niet kan ook even moeten nadenken wat ze s'avonds op hun bordje scheppen. ik zelf eet dan ook al jaren geen dierlijke producten meer. het word tijd dat we eens ophouden met dat afslachten.
Anita | 16/12/10 | 19:51
Laat het bontje maar gewoon om het diertje. Veel mooier!
Sofie | 02/12/10 | 21:06
Mensen die zeggen dat bond niet erg is, dat die dieren een goed leven hebben gehad en meer van dat soort onzin. Moeten eens nodig met een psychiater gaan praten....
Janny Polling | 02/12/10 | 15:03
Bont kan zeker. Vaak hebben deze dieren een goed leven gehad. Wat echt niet kan: Donsjassen - de ganzen voor het dons worden meerdere malen levend geplukt. Deze dieren hebben een leven lang van mishandeling achter de rug zodat ze de mooie jassen van o.a. Ralph Lauren kunnen vullen.
Marjolein | 29/11/10 | 17:15
Fijn dat je hier aandacht aan besteedt, Linda. Ik word echt misselijk bij het zien van zoveel echt bont in de straten. Zeker als je weet hoe deze dieren hier onnodig voor hebben geleden. De dodingsmethoden zijn nog veel afschuwelijker. Zoiets lezen is één ding. Als je het hebt gezien op film staan de tranen in je ogen en die beelden kun je ook niet meer van je netvlies afkrijgen. Mensen die echt bont dragen zijn in mijn ogen dan ook dom, c.q. gewetenloos. Er zijn zoveel alternatieven voor bont. Het volgende gaat nog steeds op : de beschaving van een volk meet je af aan de manier waarop het met dieren omgaat. Laten we nou eens met onze handen van al deze dieren afblijven en ze gewoon hun leven laten leiden.
Sonja Bestebroer | 23/11/10 | 14:12
STOP HONDEN EN KATTENBONT Niet alleen vosjes, wasbeertjes en konijnen worden levend gevild maar ook katten en honden worden levend gevild! Het komt allemaal uit China. Ben al druk bezig om hier tegen actie te voeren! Ik roep iedereen op om hier tegen actie te voeren! Praat met mensen, maak mensen hiervan bewust en vooral al die jongeren maar ook oudere vrouwen die hier niets van aantrekken. Vooral die groep moet aangepakt worden! HELP MEE EN REDT DE DIEREN!
Judith | 11/11/10 | 21:44
Bont moet stoppen! Nog altijd is het zo, als er geen afnemers zijn, is er geen markt, want dan is het niet interessant. In reactie op de mensen die vergelijkingen trekken met de vlees industrie. Wordt een kip, een koe en een varken in Nederland neergeknuppeld en levend gevild? Dat lijkt me niet. In China worden wasberen gewoon levend gevild en dat lijkt me naast het gruwelijke leven dat ze voor die tijd leven een ware "kroon" op hun bestaan. En juist dat bont (want het is goedkoop) vind te weg naar de winkel in Nederland, neemt gretig aftrek bij jongeren. Neemt niet weg dat ik het met Lin eens ben met betrekking tot de bio industrie, vandaar dat ik altijd biologisch eet en grotendeels vegetarier ben. Ik behoud me dan ook het recht voor om "panisch" te mogen doen over bont. Linda bedankt en ik hoop dat het en bijdrage levert aan de bewustwording.
Sanne Terhoeven | 09/10/10 | 17:28
NEE! Bont kan echt niet meer.....vanwege wreedheid waarmee het gepaard gaat! Helaas is blijkbaar bij jongeren dit nog niet doorgedrongen, want "het is zo lekker warm" of "iedereen heeft ook zo'n jas" of "nepbont ziet er echt niet uit" en meer van deze supergoede argumenten. Tjee, wat een sukkels!
Robijn | 06/10/10 | 09:35
Afgelopen zondag 3 oktober liep ik op een hele leuke markt in het Westerpark in Amsterdam, waar ik om de hoek woon. Er werd kleding verkocht, leuke zelfontworpen accessoires, kleding en er stonden eetstalletjes met biologische pizza, biologisch brood en verantwoorde koffie. Heel erg leuk tot ik plotseling oog in oog stond met een hele rij dode vossen die me aanstaarden en als een gordijn over de zijkanten van een stal waren gedrapeerd. De stal hing vol met bontmutsen, bontkragen en wat gehaakt goed. Ik schrok me dood. Dat je huiden gebruikt van dieren die massaal gegeten worden dat kan ik nog begrijpen. Al ben ik absoluut voor dierenwelzijn in dit proces. Maar bont is niks anders dan ijdelheid. Dat die dieren daarvoor moeten sterven vind ik vreselijk. Ik geloof in Karma.
Suzanne | 21/09/10 | 13:37
Nee, natuurlijk niet.. BONT is voor regelrechte debielen... Verschrikkelijk, snap echt niet dat dat in de 21e eeuw nog steeds voorkomt.. Nepbont is toch veel leuker.. sowieso geeft het een veel mooier gevoel aan de binnenkant...:)
Nancy Slot | 20/09/10 | 00:01
Wat een GEWELDIGE editie van LINDA. Mode!!! Net toen het niémand meer iets leek te kunnen schelen al die bontkragen, laat LINDA. zien hoe het óók kan! Super!!! Nou zou het alleen nog erg fijn zijn als er ook geen bontreclames meer in de LINDA. zouden staan...het blijft naar om zo'n Coyotebont-Woolrichjas-Reclame in de nieuwe LINDA. te zien... Beetje tegenstrijdig ook...
ezra | 15/09/10 | 15:09
dank je LINDA. voor het stuk over bont. ik weet zeker dat meer mensen het licht nu hebben gezien. laten we nu de volgende stap zetten. mensen aanspreken op hun bont-gebruik. dit hoeft niet bij vreemden en met rode verf. Ik heb al verschillende vrienden en bekenden verteld waar hun jas/tas/kraag vandaan komt. voor wat extra effect; verwijs ze door naar de filmpjes van PETA. echt, je gelooft je ogen niet en schaamt je dood voor ons 'beschaafde' ras!
Nikki | 08/09/10 | 18:54
Fur is worn by beautifull animals and ugly people. Be comfortable in your own skin and let animals keep theirs! - PETA
Edo de Roo | 07/09/10 | 22:50
"Omdat ze toch al dood zijn" ? Daar gaat echt geen respect naar dieren vanuit, echt niet. Ooit was bont een product van dieren die in de vrije natuur werden gevangen. Daar is geen sprake meer van, of je moet het neerknuppelen van babyzeehonden "vrije natuur" noemen. Voor mij is bont daarom per definitie fout, en imitatie-bont is daarmee een knipoog naar dierenmishandeling, en daarmee (voor mij persoonlijk) ook geen optie.
jens | 07/09/10 | 18:56
was echt geschokt,bij het lezen welke beesten en hoe ze aan hun einde komen. dat dit nog mag.dat we jassen nodig hebben waarbij dieren een haak in hun koppie krijgen geprikt.of vergast worden. Het is erg goed van de linda,dat dit artilkel erin heeft gestaan.want niet iedereen weet dit.zelf ik dacht dat dit allang verleden tyd was. Koop een mooie bontjas bij de hennes,lijkt net echt.dan kunnen teminste alle kut fabrieken dicht. echt slap gelul dat echt bont mooier is,rot toch op.
Alette | 05/09/10 | 15:38
Fijn dat het ook eens "koud" wordt opeschreven hoe de leveranciers van het prachtige bont hun erbarmelijke leven leiden en uiteindelijk een tragische dood moeten sterven. Zeker, bont is het mooiste dat er is, maar is en blijft van de oorspronkelijke eigenaanr dus van het dier. Nepbont is geen alternatief. omdat de qua intellegentie minderbedeelden en overige onnozelen onder ons dit dan weer verwarren en denken dat bont weer mag. En ja, ik heb recht van spreken van ik leid een vleesloos leven. Ik wil niet beleren en iedereen moet doen wat hij wil, want ik ben een liberaal in hart in nieren. Gelukkig hoef ik niet te gaan slapen met de gedachten en beelden die ook ik heb bij jullie reportage. Hulde voor deze aandacht!
Sabine | 31/08/10 | 11:51
BONT? mensen die dat dragen, zouden zelf gelyncht moeten worden.
Marianne Wiltschut | 30/08/10 | 19:46
Complimenten Linda voor de aandacht die er besteed is aan het feit dat bont niet kan. Hulde. Wel heb ik een kritische noot bij het stuk over wasberen gevangen in de wildklem. Aan het begin van het stuk staat: in China zijn er speciale wasberenfarms. Verder staat er niets bij. Ik denk dat de lezer dan het idee heeft dat de dieren in China minder te lijden hebben. Not! Furfarms in China zijn de hel op aarde. Dieren zitten opgepropt in kooien tot ze eruit worden gehaald en doodgeslagen/ bewusteloos geslagen worden. Een significant aantal dieren zijn echter niet dood en zijn ze bij bewustzijn als de huid wordt afgestroopt en leven ze nog 5 a 10 minuten door als ze op de karkassen van andere dieren liggen. Deze beelden zijn de afschuwlijkste beelden die ik ooit in mijn leven heb gezien. Het betreft: wasberen,wasbeerhonden (racoondogs), poolvossen, konijnen. (Bron: PETA undercover gemaakte beelden en bont voor dieren). Dus:DRAAG GEEN BONT ook niet kraagjes enz want je draagt dan bij aan de wreedste industrie die bestaat.
andere Merel | 28/08/10 | 13:43
Ik begrijp niet dat er op dit stuk nog steeds figuren reageren die het eigenlijk wel oke vinden!! En dan dat slappe gelul over wel of geen vlees eten en hoe die dieren aan hun eind komen. Ik eet geen vlees en zal geen bont kopen. Bont kan niet! Eerst een diertje kweken (en dat gaat niet liefdevol want het is een product net als een potlood), dan beetje kapot maken (niet doden kijk maar naar de zeehondpuppies in Alaska: die moet je dood meppen anders is het bont niet goed meer, of vergassen waar hieronder al over geschreven was en dat dat eigenlijk wel oke was --> huh??? flikker toch op) en dan rippen we de pels van het nog warme lijfje en maken we er iets draagbaars van..... Hulde aan Georgina Verbaan en Pam Anderson.
jeje | 26/08/10 | 22:49
Ik miste de laarzen van Koetjeboots! prachtige laarzen van koeienvacht! als je dan toch die koe slacht voor consumptie industrie, dan maar mooie warme laarzen van maken. Op deze laarzen krijg je nooit meer vieze vlekken! voordeel van vacht! Geen bont, maar vacht! www.koetjeboots.nl
Kelly | 26/08/10 | 13:31
De tranen sprongen in mijn ogen bij het lezen van dit artikel. Hoe sommige dieren worden vermoord is echt te walgelijk voor woorden. Dat er nog mensen zijn die de feiten kennen en toch nog bont dragen. Dan heb je naar mijn mening echt geen gevoel in je donder. Ik ben onlangs begonnen met het verminderen van vleesconsumptie tot bijna nihil, gewoon omdat ik een enorme dierenvriend ben en ik vind en weet dat dieren ook lijden en gevoel hebben. En ik voel me er heel goed bij! Ik hoop dat mensen na het lezen van het artikel in Linda beseffen dat onschuldige prachtige dieren worden gemarteld en vermoord voor een mooie bontkraag...
Corneeltje | 26/08/10 | 08:34
NEE, NEE, NEE bont kan NIET
Mirjam | 25/08/10 | 10:37
goed stuk! Duidelijk en de droge feiten, waardoor het heftig binnenkomt. Ik zal zelf nooit echt bont kopen, puur omdat ik het niet nodig vind om dieren te moeten pijnigen om er zelf mooi uit te zien. Het is een overbodig luxe product wat wij met ons klimaat al helemaal niet nodig hebben. Iets minder menselijk egoïsme en meer hart voor natuur om ons heen zal uiteindelijk een mooiere wereld opleveren. En het verwijt dat als je geen bont wilt dragen, je ook geen vlees moet eten etc. snap ik, maar als we zo naar elkaar gaan wijzen, veranderd er nooit iets. Begin bij jezelf, ook al is het met iets kleins, ook kleine stappen kunnen uiteindelijk een groot effect hebben!
scorpiofem | 25/08/10 | 09:57
Ik heb het artikel in de linda niet gelezen, maar weet zolangzamerhand wel als ervaringsdeskundige wat de mening is van menig "diervriendelijk" persoon over bont . Maar deze natuurliefhebbers en dierenvrienden hebben hun heil gevonden in een plastic/fake walhalla. Hallo word wakker!!! Onze dieren( en uiteindelijk ook wij zelf) gaan kapot aan al deze kunstmatige troep. We zullen er uiteindelijk in gaan wonen en misschien moeten we ook maar proberen het te gaan consumeren, want waar moet je ermee naar toe? Om nog maar te zwijgen over wat het het milieu en de natuur kost dat het geproduceerd moet worden.Bont is groen, dat is het altijd geweest en zal het altijd zijn. En je hoeft het niet te dragen, net zo min als de veel afvalwater verslindende jeans, of de o zo handige fleece vestjes die we dan maar in een amsterdammertje verwerken. Alles heeft zijn voor en tegen, dus overdrijf het niet.
Scott en July | 25/08/10 | 03:45
Ok.iedereen weet wel dat een bontjas een vrouw prachtig kan staan,het is heerlijk warm,en het kan zo'n mooi geschenk zijn aan je geliefde..dat is objectief gezien dus. Maarrr...een feit is,dat de kledingindustrie met de huidige technieken,namaakbont kan maken,dat gelijk,of zelfs nog mooier is dan echt bont.dus de oplossing is simpel. Verkoop mooie fake fur jassen,tegen de helft van een echte bontjas,en geef na 5 jaar,hoge inruilwaarde,bij de aankoop van een nieuwe jas.of auto,of luxe artikelen.en patenteer het idee. Dan concureer je de bonthandel kapot. echt bont:de vermomde bloeddiamant. En hier zou de regering mooi op in kunnen spelen,met b.v,BTW verlaging voor namaakbont. Maarja,als het om de poen gaat,ben je in deze wereld als zilvervos nog altijd mooi het haasje....
Chantal | 24/08/10 | 16:47
@Merel: helemaal mee eens. De stelling dat mensen vlees 'moeten' eten is achterhaald en niet waar. Het is een inderdaad een keuze die je maakt en daar moet je dan inderdaad wel voor 100 % achter staan. Maar het is natuurlijk ook wel weer de menselijke aard: bijna niemand wil weten waar dat lekkere stukje vlees op je bord nu echt vandaan komt. Vrijheid van keuze moet er altijd zijn, maar als iedereen net iets bewuster leeft, verder kijkt dan zijn/haar neus lang is en van daaruit keuzes maakt, dan zijn we al weer een stuk verder.
Merel | 24/08/10 | 16:35
Het doet me goed deze reacties te lezen. Ik kan me soms zo moedeloos en eenzaam voelen, ik tegen de rest. 'Waarom ben je vegetarier?' vragen mensen keer op keer, maar velen willen het antwoord eigenlijk ook niet horen, vooral niet tijdens het eten haha! Maar dat ik zoveel medestanders heb steekt me een hart onder de riem, dank jullie wel.
Merel | 24/08/10 | 16:10
Over bont hoeven we het niet eens te hebben, het is de meeste mensen wel duidelijk dat dit niet kan. Dit is heel anders voor vlees. We vermoorden dieren (en laten ze daarvoor onder ermbarmelijke omstandigheden leven) puur en alleen voor ons eigen egoisme. Want in onze moderne maatschappij is het eten van vlees allang niet meer nodig. Dit weten mensen wel, maar het is de zogenaamde tijdgeest waar men zich achter verschuilt. Mensen sluiten hun ogen, vlees ligt onherkenbaar in plastic folie in de schappen. Maar laten we eens eerlijk zijn, hoeveel mensen zouden een koe zelf vermoorden als deze in de achtertuin stond? Ik persoonlijk zou een plukje hooi brengen en over het prachtige koppie aaien. Laten we stoppen met deze hypocrisie. Of je staat voor wat je doet, of je stopt ermee. Hoeveel bloed heb jij aan je handen?
Danielle | 24/08/10 | 14:21
En Andrea heeft gelijk, kijk ook eens naar je donzen dekbed. Donzen dekbedden: een nachtmerrie voor ganzen Een schokkende documentaire onthulde dat veel donzen dekbedden gevuld worden met dons dat van levende ganzen wordt geplukt.Een verderfelijke praktijk, die uiterst pijnlijk voor de dieren is. WSPA maakt zich ernstig zorgen over dit nieuwe bewijs tegen de wereldwijde donsindustrie.
Danielle | 24/08/10 | 14:16
Ik vind het heel iets anders om een dier te doden voor z'n jas als voor z'n vlees. Blijf van de jassen van alle dieren af !!!!!!!!!!!!!!!!!!! LINDA, je bent top door hier aandacht aan te besteden, in sep beginnen de jachten weer op jonge zeehondjes. De rest van het jaar zijn de nertsen, konijnen en weet ik veel weer aan de beurt. DIT MOET STOPPEN!
Reza | 23/08/10 | 01:32
In mijn omgeving kom ik veel mensen tegen die in het activisme zitten voor dieren. Ik vind het goed dat mensen opkomen voor de rechten die dieren hebben. De manier waarop sommige activisten dit doen daar ben ik het soms niet mee eens. Er zijn veel leukere manieren om actie te voeren voor dieren rechten. Dat Linda mensen met haar artikel op deze manier lezers probeerde te sensibiliseren was dan ook echt heel tof! Ik waardeer het heel erg. Ik vind wel dat we stil moeten staan bij het feit dat we vaak met de paplepel in gegoten krijgen dat hoe wij met dieren omgaan normaal is. De bio industrie en bont industrie lijkt wel de normaalste zaak van de wereld omdat we niet anders gewend zijn. Het is er al zo lang. We kopen gemakkelijk kiloknallers en leren schoenen of een bontje alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het is ook normaal omdat we nu eenmaal vlees eters zijn en van leer en bont veel dragen. Maar ik denk wel dat er iets mis is met de mentaliteit van veel mensen die niet nadenken voordat zij deze producten consumeren. Het dragen van bont is misschien niet slecht ( in Rusland min 20 is zo een bontje wel er behulpzaam, ik vraag me af of bont in Nederland nodig is) maar wel de manier hoe het geproduceerd wordt. Ik denk dat we de vanzelfsprekendheid weg moeten nemen als we dieren consumeren. Die paplepel weghalen. Ik denk dat de dieren dat zeker verdienen. Als consument is het moeilijk je te verzetten tegen dierenleed, je voelt je vaak de een van de weinige die actie onderneemt. Al gauw zullen dit soort principes misschien verwateren onder het mom van: ''Het helpt toch niets''. Ik vind het jammer dat activisten de consumenten vaak ook lastig vallen op een vervelende manier. Het is de producent en politiek die ze aan moeten spreken op hoe om te gaan met dieren.
Rogier | 22/08/10 | 12:59
@ Marieke: in de 21e eeuw heeft de mens ook geen vlees meer nodig. Genoeg vervangers voor vitaminen. Dus waarom wel vlees en geen bont....?
Maaike | 20/08/10 | 17:25
Bont is passée
Marieke | 20/08/10 | 16:17
Reactie op: In Nederland wordt toch wat overspannen gereageerd op bont. En dit voorbeeld maakt het natuurlijk alleen maar erger. Maar een jas van nertsen die op een goede manier gefokt worden is toch niet erger dan het eten van rundvlees? Yeah right, Vlees heeft een mens nodig bont niet.
Elise | 19/08/10 | 22:18
Karl Lagerfeld: "You cannot fake chic, but you can be chic in fake fur".
Simone | 19/08/10 | 22:15
Fur coats are worn by beautiful animals and very ugly people.
Annet Peters | 19/08/10 | 21:27
Wie na dit artikel nog bont draagt, is gewoon een slecht mens.
Annelien | 19/08/10 | 14:47
Zelfs de discussie is te primitief voor woorden
moon | 18/08/10 | 17:43
Bont kan absoluut niet meer.Neem gewoon namaak als je niet zonder kunt!
Samantha | 17/08/10 | 23:41
Wat ben ik blij dat hier eindelijk wat mee wordt gedaan in zo'n groot blad! Ik vind het echt te achterlijk voor woorden dat die arme beestjes zoveel pijn moeten lijden omdat wij, de mens, er zo nodig mooi uit wilt zien! echt belachelijk..ik vind het ook echt helemaal niet meer van deze tijd bont! Mijn bont variaties zijn allemaal nep maar echt niet minder mooi..vooral nu al die vooral jonge meiden verslingerd raken aan de donsjassen van jacky en glamorous..waarvan het voor het dons ook nog maar de vraag is of deze uit levende beesten is getrokken..hoop echt dat het een eyeopener is voor zowel de dragers, als de makers. Denk dat men met een goed geimmiteerde nepbontkraag zelfs een nog veel groter publiek trekt, omdat men dan ook de producten modaal(er) kan prijzen!
Charlie | 17/08/10 | 18:26
Bont kan niet, het dierenleed is niet te overzien, en het ziet er sowieso niet uit, nep bont vind ik er ook niet uitzien bij mensen trouwens! Laat die beesten hun huid houden! Wij hebben genoeg alternatieven om warm te blijven in de winter, dus ik snap sowieso niet waarom bont nog gebruikt wordt, ik bedoel we leven in 2010!! We leven niet meer in 2010 voor Christus ofzo hoor. En donsdekens gebruik ik ook al lang niet meer, alleen nog maar synthetisch. Als je verder kijkt dan je neus lang is, dan zul je beter snappen wat wel en niet goed is om te doen. Maar veel mensen staan er toch nog niet bij stil, wat voor leed er aan sommige producten kleeft. Verder ben ik vegetariër en probeer zoveel mogelijk veganistisch te eten... dus ik denk wel degelijk na, eigenlijk bij alles wat ik koop.
Andrea | 16/08/10 | 16:35
Ik hoor niemand over de heerlijk warme donzen dekbedjes waar we ons massaal onder warmen in de winter! Het ganzendons wordt meerdere keren van levende ganzen geplukt. Als we het dan toch over principes hebben denk ik dat we hier ook wel eens wat aandacht aan mogen besteden.
Rita van de Pol | 16/08/10 | 16:14
Niets, maar dan ook niets ter wereld is mooier dan bont. Adembenemend mooi, geen nepbontje kan daar tegenop. Wat ik miste in het artikel over bont in de LindaMode, waren de koe, de kip en het varken Het leven van die drie diersoorten in de bioindustrie is toch vele malen triester dan het leven van een bontdier? Om over de manier van doden nog maar niet te spreken... Als ik een dier was, zou ik duizendmaal liever gedood worden voor mijn vacht (omdat ik dan geleefd zou hebben ten dienste van de schoonheid) dan dat ik opgegeten zou worden en een dag later als drol in het riool zou drijven. Maar ja, het is maar hoe je het bekijkt.
Sieneke | 16/08/10 | 14:53
Bont kan niet. Punt uit. @Dennis: wat probeer je nou eigenlijk te zeggen met je verhaal? Je bent een vegetariër, zoveel is mij duidelijk geworden. Je hebt een nerts, ook dat begreep ik. Maar voor de rest vergelijk je appels met peren, zoals de meeste mensen doen. Denk gewoon allemaal eens na voordat je iets koopt wat hiervoor een levend wezentje was. Zodra dieren een product worden, klopt er sowieso iets niet.
Karin | 14/08/10 | 21:22
Natuurlijk kan bont niet!!! Waar is de ethiek gebleven??!!Ik snap ook niet waarom dit soort discussies met regelmaat weer terug komen...het moet maar 'ns afgelopen zijn!
Malou | 14/08/10 | 20:38
Om even te reageren op Dennis | 11/08/10 | 19:13. ''Bont daarintegen word lelijk en zakt aanzienlijk in prijs als de pelsdieren niet met liefde en goede omstandigheden gehouden zouden worden.'' Ja natuurlijk, de beestjes hebben 10 hectare tot hun beschikking, worden regelmatig geaaid en speelruimte, goede voeding en normale leefomstandigheden staan echt boven aan het lijstje van bontfokkerijen. Ben je echt zo naief? Net als de bio-industrie worden de dieren zo goedkoop mogelijk gehouden. Dat is dus alles behalve goede omstandigheden en met liefde, ha laat me niet lachen. ''Daarbuiten staat deze industrie aanzienlijk onder druk terwijl deze dieren juist een ontzettend goed (doch kort) leven hebben. 7 maanden voor een nerts to. 6 weken voor een AH plofkip.'' Ik weet niet of je de LINDA. wel goed gelezen hebt maar volgens mij wordt het Karakul-lam uit de baarmoeder gesneden VOORDAT het geboren is dus! Omdat de mensen liever de lichtgolvende variant in hun muts/jas/weetikveelwat willen hebben. Is dit ZIEK of wat? ''Dit lijkt me vele vele malen schokkender en veeeeeeel minder diervriendelijk dan een ners die binnen 2 seconden in slaap is.'' Een nerst die vergast wordt slaapt niet zomaar in binnen 2 seconden hoor, doordat er geen zuurstof, maar alleen koolstofmonoxide in de lucht zit STIKT een nerts. Ik weet niet of het jou fijn lijkt om te stikken, maar ik heb liever een ijzeren pin door m'n slaap heen. Voor de rest van de pro-reacties op bont slaan tien keer nergens op, die ga ik niet eens weerleggen. ''Bont mag gedragen worden, de eskimo's houden zich er ook warm mee, dus waarom wij niet wanneer het stervens koud is in Nederland. En dan heb ik het niet eens over het feit dat het gewoon mooi is.'' ''Gewoon even een voorbeeld: een kip wordt binnen 60 dagen vetgemest voor de slacht, de botten kunnen de groei niet aan waardoor ze constant door hun pootjes zakken, bovendien worden ze volgepropt met antibiotica. Er is geen haan die er naar kraait.'' ''Dus waarom activisten? Waarom deze agressieve aanpak? Als je je niet kan gedragen ga je maar in een groenlinks/pvdd hutje op de hei wonen.'' Wat een achterlijke reacties. Als ik in de LINDA. lees dat er in totaal MILJOENEN diertjes worden gemarteld en geslacht, soms zelfs uit de baarmoeder weggesneden, voor een JAS.... dan zijn wij als mensheid niks vooruitgekomen sinds vroeger maar alleen afgedaald naar een door consumptie gedreven maatschappij waarbij ALLES geoorloofd is.
Domenique | 14/08/10 | 13:27
Ik snap niet hoe sommige mensen bont zonder schuldgevoel kunnen dragen, ik vind het buitegewoon zielig! Nederland moet echt eens inzien dat het niet kan. En waarom dragen ze het? Omdat het staat voor glamour, schoonheid, en dat je beschikt over bakken geld. Voor glamour heb je geen bont nodig, echte schoonheid zit van binnen, en nee we zijn niet jaloers op jou peperdure bontjas!
Sarah | 14/08/10 | 13:13
Gelukkig zijn nav deze reacties (en ook in het algemeen) de mensen die zich tegen bont uitspreken en verder kijken dan hun neus lang is en hun eigen behoeften, nog altijd duidelijk in de meerderheid. @ Chantal F: biologische, mileu- en diervriendelijke producten kunnen alleen betaalbaarder worden gemaakt als die segmenten van de markt meer gefinancierd worden door de overheid en de productiekosten omlaag gaan. Daar hebben we vrees ik nog een hele lange weg en met deze regering kunnen we dat voorlopig wel helemaal uit ons hoofd zetten.... @Marieke: klopt: de PVV had overigens in eerste instantie wel aangegeven voor een verbod op nertsfokkerijen te stemmen, maar is daar om onduidelijke redenen op teruggekomen. Laat ik het er maar op houden dat dit weer heel veel zegt...
Sonja | 12/08/10 | 12:55
En nu maar hopen dat het 'selecte gezelschap' die nog bont koopt en ook dit blad leest er door het lezen van het artikel tot inzicht komt en er van af ziet. Goed zo Linda, de kans dat dit door hun wordt gelezen in Linda Mode is m.i. groter dan in een blad van bv. de partij v/d Dieren ofzo. Goed gedaan Linda, ik neem aan dat je zelf geen bont draagt!
nanda | 12/08/10 | 12:33
Ik wordt een beetje bang van die enge pro bont reacties ! Jammer dat er zelfs in een land als Nederland dieren nog zo moeten lijden.. Schandalig!
yvette | 12/08/10 | 08:11
Bont of vlees ik vind dat er als er dan gedood moet worden zo diervriendelijk mogelijk gedood t moet worden. Een electrode in de anus en in de bek lijkt me niet diervriendelijk! Daarnaast is er bijdeze dieren dus amper sprake van het gebruik van de rest van het dier.. het zijn nog naar zulke kleine dieren dat er weinig rest is. Ik vind het goed dat een blad als Linda de bontjas een gezicht geeft. Toch anders als zo'n vos of wasbeer je aankijkt en van de pagina af lijkt te spatten. Ook anders als je weet hoe het dier gedood wordt. Goed gedaan!
Mireille | 11/08/10 | 23:42
het blijkt maar weer dat mensen alles doen voor geld, ongeacht het lijden van deze dieren! schandalig, en allemaal voor de rijke dames en heren, bha bha!
Ineke de Wild | 11/08/10 | 23:07
Kromme tenen krijg ik ervan, of moet ik zeggen de haren rijzen me te bergen. veel dieren worden vooral in het buitenland letterlijk levend het vel afgestroopt, omdat als het dier dood is een beetje lastiger is, konijnen kunnen echt schreeuwen hoor!. en zeg dan niet mijn jas waar van 1 tot 400 dieren gestopt zijn is gemaakt van Nederlands bont want die diertjes zijn meestal levenslang in kleine kooitjes gehouden en daarna vergast. Bont is niet chique het is ziek! de dierenrechten organisaties schrijven zich de vingers blauw om er iets aan te doen en de consument koopt maar raak. De Nederlandse modeontwerpers zouden de handen in een moeten slaan en gezamlijk af moeten spreken geen bont meer te gaan gebruiken en niet tegen elkaar op te bieden imet dit wrede onnodige product, Vraagt iemand zich wel eens werkelijk af hoe sommige luxe artikelen tot stand zijn gekomen? misschien als we dat eens zouden doen zouden we een beschaafdere wereld krijgen waar de werkelijke waarden gaan tellen. Ik kan me niet indenken dat de mensheid er op vooruit gaat als dit soort 'mode' blijft bestaan, Bont dragen en ander uiterlijk vertoon is pseudo geluk, de mensen zouden anno 2010 toch voort beter moeten weten, werkelijk geluk komt voor uit werkelijke compassie dat geldt ook voor compassie voor dieren. Zie (schokkend) http://ourcompass.wordpress.com/2010/07/01/listen-to-them-they-are-screaming/
Anniek | 11/08/10 | 22:51
Ik vind het een 'ieder-voor-zich'-kwestie. Als ik iemand op straat zie lopen met een bontjas kijk ik ook 2 keer, maar daar worden die nertsen/vossen/etc. echt niet weer levend van. Dat haalt natuurlijk niet weg dat ik het zielig vind voor die beesten. Als iemand gelukkig wordt van het dragen van leer (net als ik) of bont (mij toch niet gezien), moet hij/zij dat zelf weten. Verdere bijkomstigheid is dat wanneer wij (Nederlanders) zouden stoppen met het dragen van bont, de bevolking in bijvoorbeeld Rusland dit niet gaat doen.
Iris | 11/08/10 | 20:25
Het meest aparte wat ik heb gelezen hier is een vegetariër die bont draagt. Vegetariërs, als ze consequent zij gebruiken zij niks van dieren die daarvoor moeten worden GEDOOD! Nu wordt dat niet door elke vegetariër zo geinterpreteerd, ze dragen vaak wel degelijk leer, maar bont?! Hoe kan iemand beweren dat nertsen in een kooitje een goed leven hebben terwijl het waterdieren zijn?! Beste bontdragende vegetariër, heb je ooit weleens de moeite genomen om een kijkje te nemen naar beelden die undercover zijn gemaakt voor diverse organisaties?! Durf je Earthlings te kijken? Voor de mensen die het probleem niet in zien van bont kan ik alleen maar vragen; Waarom niet? Wij hebben geen bont nodig om ons warm te kleden, dit is 2010, niet het stenentijdperk ofzo!! Dus waarom voor onze egoïstische hang naar luxe zoveel dierenleed?! Ik ben Linda dankbaar dat ze de discussie over bont hier aan gaat, maar ik vind het niet leuk dat dieren activisten worden neergezet als idioten die met verf gooien en mensen met de dood bedreigen. Die mensen zijn er, maar denk je nou echt dat die zich werkelijk bekommeren om het lot van de dieren? Welnee! Deze mensen misbruiken dierenleed alleen maar als excuus voor hun verwerpelijke daden! Echte activisten respecteren elk leven en zijn dus vreedzame mensen die ten aller tijde geweldloos en vreedzaam actie voeren met als doel het dialoog aan te gaan. Vriendelijke groet, Iris Aardbewoonster, echtgenote, activist en veganist.
kato | 11/08/10 | 19:43
Het is jammer dat bont/nepbont weer in de mode komt. Veel mensen zullen komende winter zonder het te weten met bont lopen in de veronderstelling dat het gaat om nepbont. Ik adviseer dan ook iedereen die overweegt om nepbont te kopen om de test te doen voor het kopen: http://www.bontvoordieren.nl/site/main/content/20 Verder is het erg jammer dat door Rogier wordt gesuggereerd dat dierenactivisten mensen onderspuiten en met bommen gooien. De dierenactivisten die ik ken zijn allemaal mensen die zich aan de wet houden, mensen proberen alert te maken op misstanden, maar dit op een fatsoenlijke manier doen. Ik ben tegen het dragen van bont en ik eet geen vlees en vis. (blijkbaar heb ik hier dan recht van spreken). Ik baal er van dat nepbont terugkomt in het modebeeld, want voor je het weet dragen mensen dus zonder het te beseffen echt bont!. Voor meer informatie over bont ga naar bontvoordieren.nl ! Een fijne diervriendelijke dag gewenst!
Dennis | 11/08/10 | 19:13
Wat een ontzettend vreemd artikel in een kwaliteitsblad als Linda. Ik had echt verwacht dat er voor dat geld journalisten aan het werk waren in plaats van hobby bob schrijvers(patricia van beelen). Ik maak mij echt kwaad over de onwaarheden uit het artikel. Laat ik vooropstellen dat ik vegetarisch ben en prominent tegen dierenleed. Vandaar ook dat ik mij hierin verdiept heb. Het lijkt erop dat alle informatie recht uitde persarchieven van de bont voor dieren komt. Een organisatie tegen dierenleed die materiaal uit de vorige eeuw misbruikt om mensen achter zich te krijgen. Bont is als je het omdraai gewoon leer. Dat pelsdieren alleen gefokt worden voor hun huid verwijs ik naar het land der fabelen. De restanten worden gebruikt voor bio diesel. Jawel als je veganist wilt zijn kun je dus ook niet auto rijden zonder het milieu aan te tasten :) wie had dat verwacht? Zoals eerder in de reacties word leer maatschappelijk geaccepteerd. Wisten jullie dat de vlees industrie aan zoveel minder regels is gebonden dan bijvoorbeeld de pelsdierhouders? Nee? dan zou je er eens meer over moeten lezen en in moeten verdiepen! Als een koe mishandeld zou worden smaakt de biefstuk net zo lekker als dat ze gewoon op stal zou staan en worden geaaid. Bont daarintegen word lelijk en zakt aanzienlijk in prijs als de pelsdieren niet met liefde en goede omstandigheden gehouden zouden worden. Daarbuiten staat deze industrie aanzienlijk onder druk terwijl deze dieren juist een ontzettend goed (doch kort) leven hebben. 7 maanden voor een nerts to. 6 weken voor een AH plofkip. (C1000 heeft deze week al genoeg leed gehad met de kilo knallers) Nertsen worden vergast ja... daar kun je film van vinden op youtube als je goed zoekt. het dood maken van dieren is nooit een prettig gezicht maar behoord ook bij onze oerinstinkten. je kunt er ook films vinden van het slachten van koeien. Nou ik kan je vertellen moest kiezen zou ik liever een nerts zijn! Ik zal het nog leuker maken halal vlees enig idee wat het inhoud? Beesten die zonder verdoving de keel word doorgesneden en ritueel pijn lijden tot ze doodbloeden en verlost worden uit hun lijden. Dit lijkt me vele vele malen schokkender en veeeeeeel minder diervriendelijk dan een ners die binnen 2 seconden in slaap is. Ik als vegetarier ben in het bezit van een fantastische nertsenjas. Het is namelijk heel duurzaam gaat een heel leven mee zo niet generaties. Ik erger mij groen en geel aan mensen die als ik de jas draag mij zien als iemand die dierenleed geen probleem vind. (terwijl ze vaak zelf rustig (plof) kip eten. De enige groep mensen die ik kan waarderen als ze kritiek hebben zijn veganisten! Respect voor mensen die deze lifestyle kunnen hanteren om dierenleed te verkomen! Aan alle andere mensen heb ik een boodschap! Doe niet zo hypokriet en trek je kop eens uit het zand!!!!!!!!!
Jacqueline | 11/08/10 | 18:19
@Tessel: Jouw reactie zegt meer over jou dan over mij.
Stephanie | 11/08/10 | 14:39
Waarom zouden we moeten stopeen met het dragen van bont, wanneer bijna de hele wereld vlees eet, leer draagt en speelt met een voetbal die door kleine kindjes van 4 jaar oud word geproduceerd. Ik vind het overdreven, mensen zeggen: ' je hangt toch ook geen mensenhuid om je nek, je eet toch ook geen mensen vlees' Nee, inderdaad niet, heb je wel eens een orka gezien, die een orka opeet.. Bont mag gedragen worden, de eskimo's houden zich er ook warm mee, dus waarom wij niet wanneer het stervens koud is in Nederland. En dan heb ik het niet eens over het feit dat het gewoon mooi is. De groeten.
Jip | 11/08/10 | 13:40
Bont is niet meer van deze tijd, we leven niet meer in grotten. Het verbaasd me echt dat er mensen zijn die zo over dit dierenleed heen stappen. Bont is een wreed produkt. Ik steun dan ook al jaren de stichting Bont voor Dieren.
Rogier | 10/08/10 | 19:20
@ Marieke: dat er onlangs tegen een verbod op nertsfokkerijen is gestemd door de PVV wist ik niet. Dat geeft mij toch nog een klein beetje vertrouwen in de PVV. Maar natuurlijk druipt de selectieve perceptie er vanaf. Ik probeer immers duidelijk mijn mening over te brengen. Dit zegt natuurlijk niet dat ik niet open sta voor de mening van andere mensen, ik heb alleen een sterke eigen mening.
Marieke | 10/08/10 | 19:07
@Rogier: de PVV heeft enige tijd geleden TEGEN een verbod op nertsfokkerijen gestemd, dus... Ik vind ook dat Tessel wel heel erg op de persoon speelt, maar om nou meteen te roepen dat iemand jaloers is, is ook wel weer erg kort door de bocht. Verder druipt de selectieve perceptie van je betoog af, dus discussie heeft niet zo heel veel zin....
Rogier | 10/08/10 | 17:18
Bont, kan dat? Maar natuurlijk! Ik zie geen enkele reden waarom het gebruik en de productie van bont afgeschaft zouden moeten worden. Bont is een luxeproduct en eigenlijk geheel onnodig voor goede leefomstandigheden van de mens, daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens, maar verbieden schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Zeker om het feit dat de mensen die tegen de productie van bont vechten, wel vaak zo hypocriet kunnen zijn om vlees te eten, wat in de 21e eeuw ook niet meer nodig is voor een goed en gezond leven. Ook al zouden de mensen die tegen de productie van bont vechten geen vlees eten, dan nog zie ik het probleem van de bontproductie niet. Waarom dan alleen dat aggressieve gevecht tegen de bontproductie en niet tegen de vleesindustrie? Bont is wat mij betreft absoluut een luxe goed, maar zolang je deze luxe kan betalen zie ik geen reden om het af te schaffen. Bont is heerlijk en zal niet weten waarom de mens het zichzelf aandoet zich deze luxe te ontnemen. De mensen die het eng vinden als je zo'n prachtige begin 20e eeuwse vos met kop en poten om je nek draagt snap ik niet helemaal. Het is gewoon een zachte knuffel! Niets engs aan! Zo'n knuffel die op een vos lijkt heeft je dochtertje vast ook wel in haar slaapkamertje liggen, alleen zijn die haren wat stugger. Bont is precies hetzelfde als leer, ze hebben er alleen wat meer aangelaten. Denken de bontactivisten die het gebruik van het 'gehele dier' wel aanmoedigen maar wel ontzettend tegen bont als luxe product zijn soms dat de Hermès Birkin bag gemaakt was van 'restjes' koe? Niet dus. Net zo goed bont, alleen zitten er geen kop en poten meer aan vast, dat staat zo naar aan zo'n ontzettend mooie Birkin! Misschien dat je die restjes leer van vleesindustrie koeien kan vinden bij de scapino, niet bij de door mij zo geliefde modehuizen die zich steevast aan hun ongekende kwaliteit houden. Daarbij denk ik, dat deze hele 'anti-bont-hype' vooral iets van Nederland is. Rij de grens maar eens over in de winter, ik kan je verzekeren dat je snel vrouwen met prachtige bontjassen tegenkomt. Is het dan 'Nederlands' dat de Nederlanders zich deze luxe niet gunnen? Of komt het door die verschrikkelijke linkse PvdA kabinetten die wij de afgelopen jaren hebben gehad? Wat mij betreft kan bont zeker in de winkels blijven hangen en de bontproductie mag zeker doorgaan. Zie het verschil niet echt tussen een konijntje dood laten bloeden of een pin in het hoofd van een koe schieten. Zo nu en dan wordt je eens aangesproken op het dragen van een mooie kraag. 'Weet je wel hoe erg die dieren daarvoor geleden hebben?'. Het liefst zeg ik dan 'maar natuurlijk weet ik dat, en het was alle pijn waard!' maar helaas kun je dit niet meer zeggen in Nederland. Ik dat die bontactivisten zo voor dat 'vrije demonstreren' en de vrije meningsuiting waren? Zij mogen immers zeggen dat ze tegen bont zijn. Hypocriet. Zij accepteren de mening van mensen die bont wel willen dragen toch ook niet? Mag ik dan alsjeblieft ook terug refereren naar de vrijheid van meningsuiting? Kom op, ik sla bontactivisten toch ook niet neer, spuit ze niet onder met verf en gooi geen bommen naar ze toe. In een land met vrijheid van meningsuiting mag het dan wel een beetje fatsoenlijk blijven. Dus waarom activisten? Waarom deze agressieve aanpak? Als je je niet kan gedragen ga je maar in een groenlinks/pvdd hutje op de hei wonen. En nog een verzoek naar dat prachtige modehuis Hermès: Blijf alsjeblieft die prachtige krokodillen, struisvogelleren en die andere prachtige leersoorten Birkin's maken en hou alsjeblieft niet op met het gebruik van bont. Het is het waard! R @Tessel: Proef ik daar afgunst? Ik denk niet dat Jacqueline staat te springen om een kabinet met de PVV erin, de PVV is ook tegen bontproductie, duidelijk een gebrek aan feitenkennis.
Chantal F. | 10/08/10 | 17:01
@Heidsieck: kleine bijstelling: biologisch eten is idd een goed alternatief. Het blijft alleen jammer dat een consequent milieu- en diervriendelijk consumptiepatroon voor heel veel mensen gewoon onbetaalbaar is en zeker nu. Ik begrijp dat de productiekosten hoger zijn en dat daar iets tegenover moet staan, maar dat zal de toename van het gebruik van al die producten jammer genoeg niet bevorderen.
nanda | 10/08/10 | 17:00
Tranen met tuiten, zo'n lief lammetje.. en dan maar 3 dagen leven.. waar is de wereld in vredesnaam mee bezig. Helemaal ontdaan door die arme dieren!
Chantal F. | 10/08/10 | 16:49
@Tessel: helemaal mee eens (alhoewel ik je toon wel een tikkeltije erg bitter vind...).Zonder arrogant of veroordelend te willen klinken (en daar moet ik de voorstanders hier toch wel een beetje gelijk in geven): vegetariers hebben misschien wat dit betreft idd toch iets meer recht van spreken.
Heidsieck | 10/08/10 | 16:45
@ Lin gelukkig bestaat er ook biologisch eten. Wij eten of biologisch vlees / vis of vegetarisch. En ja, ik weet dat het duurder is, maar je kunt ook wat minder vaak per week vlees/ vis eten. Is sowieso een oppepper voor het milieu. en @ Jacqueline jij bent niet alleen walgelijk maar ook nog dom. Denk je nu werkelijk dat jouw mooie fantastische bont een restproduct is, afkomstig van de huid van koeien die geslacht zijn voor consumptie? Dream on ... Linda. bedankt voor het goede voorbeeld!! Ik sluit me aan bij Everts :)
Tessel | 10/08/10 | 15:38
@Jacqueline: onnozel, verwend vrouwtje met een duidelijk gebrek aan feitenkennis en gevoel voor menselijkheid. Je staat vast ook achter ons nieuwe kabinet, Jacquelientje?? Ach misschien moet er zelfs in deze samenleving ruimte zijn voor mensen zoals jij...
Jacqueline | 10/08/10 | 15:00
Jammer dat jullie ook mee doen aan de eenzijdige berichtgeving over bont. Natuurlijk mag je geen dieren mishandelen voor welk doel dan ook maar veel bont is afkomstig als bijproduct van vleesproductie of jacht die noodzakelijk is om het natuurlijk evenwicht in de natuur te bewaren of herstellen. Met dit bont is niets mis lijkt me. Bont is tenslotte ook heel mooi en het draagt fantastisch. Daar kan echt geen nepbontje tegenop!
Lin | 10/08/10 | 13:35
Heeft iemand zich al eens afgevraagd of dat spul wat je 's avonds bij je boontjes en aardappeltjes in de giechel steekt wel zo humaan gefokt, gevoerd en geslacht is? Gewoon even een voorbeeld: een kip wordt binnen 60 dagen vetgemest voor de slacht, de botten kunnen de groei niet aan waardoor ze constant door hun pootjes zakken, bovendien worden ze volgepropt met antibiotica. Er is geen haan die er naar kraait.
Marie Chantal | 10/08/10 | 13:06
In Nederland wordt toch wat overspannen gereageerd op bont. En dit voorbeeld maakt het natuurlijk alleen maar erger. Maar een jas van nertsen die op een goede manier gefokt worden is toch niet erger dan het eten van rundvlees?
everts | 10/08/10 | 12:52
Bont moet stoppen! Per direct! Ik hoop dat LINDA. het goede voorbeeld kan doorspelen aan heel NL. Stop gewoon met Bont! Linda, bedankt !!!!! Ik hoop echt dat jullie hiermee mensen is met de neus op de feiten drukken.